رینگ خودرو

 

مقدمه

یکی از عواملی که تاثیر مستقیم بر دینامیک خودروها دارد رینگ خودرو است زیرا بواسطه تاثیر رینگ بر ابعاد و عملکرد تایر،دینامیک خودرو از این امر تاثیر میپذیرد. با توجه یه اینکه عوامل زیادی در انتخاب رینگ خودرو باید در نظر گرفته شود،اولین عاملی که در انتخاب رینگ خودرو موثر است بحث ظاهرو زیبایی است.

با توجه به اینکه زیبایی و ظاهر رینگ اولین عامل انتخاب رینگ خودرو است اما از لحاظ اولویت در رده اول قرار نمیگیرد. بلکه عواملی مهمتری همچون تاثیر بر روی تایر، کنترل خودرو، نوع Offset و… باید مورد توجه قرار بگیرد.

رینگ خودرو

در این مقاله به موضوعات زیر میپردازیم:

  • انتخاب رینگ خودرو
  • وزن رینگ و تایر
  • انتخاب نوع رینگ
  • ساختار رینگ خودرو
  • بررسی ساختار رینگ خودرو
  • عوامل موثر در بررسی ساختار رینگ خودرو

اولویت های انتخاب رینگ خودرو

در ادامه به چند مورد از اولویت هایی که در بحث انتخاب رینگ خودرو وجود دارد میپردازیم:

  • انتخاب رینگ های بزرگتر و لاستیک های پهن با دیواره های کوتاه برای افرادی که دنبال زیبایی ظاهر  رینگ و لاستیک هستند در اولویت اول قرار میگیرد. برخی افراد، زیبایی در درجه اول اهمیت است.
  • بعضی از افراد هم با این تفکر که نباید خودرو از حالت استاندارد خود خارج شود تنها به تعویض تایر بسنده کرده و در صورت تعویض رینگ، از رینگی مشابه رینگ استاندارد استفاده میکند.

وزن رینگ و تایر

رینگ خودرو

یکی از مهمترین مسائل موردتوجه در انتخاب رینگ و تایر خودرو وزن آن است.با توجه به وابستگی وزن رینگ و تایر به سیستم فنر بندی خودرو، هرچه وزن رینگ و تایر کمتر باشد در دست اندازها فشار کمتری به فنر بندی خودرو وارد میشود و در نتیجه در رانندگی سرعت و شتاب بیشتری خواهیم داشت.پس  تاحد ممکن سعی شود رینگ و تایر جدید از رینگ و تایر استاندارد خودرو سنگین تر نباشد.

نوع رینگ

فولادی یا آلیاژی؟

هر دو نوع مزایا و معایبی دارند و برای انواع خاصی از رانندگی مناسبند. قطعات آلیاژی راحت تر خم می شوند و در صورت خم شدن بیش از حد می شکنند. هر چه نسبت نیکل بیشتر باشد، آلیاژ سنگین تر است و ساده تر می شکند. رینگ های آلیاژی را می توان پولیش و رنگ زد و البته در مقابل خوردگی با آب شور و پاک کننده های اسیدی آسیب پذیرند. تنوع و امکان سفارشی ساخته شدن رینگ های آلیاژی برای یک خودروی خاص بیشتر از نوع فولادی است.

اما به طور کلی در رینگ های آلیاژی زیبایی و فرمانگیری بهتر و در رینگ های فولادی استحکام و اطمینان و اقتصادی بودن مورد توجه خریداران قرار میگرد. آلیاژ آلومینیوم/ نیکل بسیار سبک تر از فولاد است و برای فرمان گیری و شتاب بیشتر مناسب تر است.

 

بررسی ساختار رینگ خودرو

رینگ خودرو

به نظر شما چه چیزی جز رینگ های براق و جذاب میتواند به زیبایی ظاهری اتومبیل ما بیافزاید؟ همه ما دوست داریم اتومبیل های خود را به نمایش بگذاریم. پس با توجه به اینکه مالکان خودرو بیشتر به ظاهر توجه دارند چه راهی بهتر از استفاده از رینگ های براق و جذاب.

 

نکات قابل توجه در بررسی ساختار رینگ خودرو

رینگ ها به عنوان چرخ نیز شناخته می شوند و برای همه خودروها، از اتومبیل های سواری گرفته تا وسایل نقلیه تجاری، ضروری هستند. چرخ ها دو کاربرد را ارائه می دهند: اصطکاک را کاهش می دهند و اهرم ایجاد می کنند. لبه بخش مهمی از چرخ است، زیرا در اطراف میله هایی که محور نامیده می شوند، می چرخد. برای چرخاندن چرخها اصطکاک لازم است و این امر با تماس لاستیک با روسازی صورت می گیرد. این امر به حرکت خودرو در طول مسیر کمک می کند. لبه مقدار نیروی وارد شده را افزایش می دهد که حرکت اهرم را ایجاد می کند. میزان حرکت اهرم بستگی به اندازه چرخ یا رینگ آن دارد. این بر عملکرد خودرو شما تأثیر می گذارد.

دلایل اهمیت رینگ خودرو

بسیاری از افراد به دلیل ظاهر زیبا روی رینگ ها تمرکز می کنند. سبک یا اندازه رینگ ها را تغییر دهید تا بتوانید ظاهر جدیدی ایجاد کنید. رینگ های بزرگتر ممکن است خودرو را اسپرت تر نشان دهند، در حالی که رینگ های کوچکتر نمای کمتری ایجاد می کنند. رینگ ها فراتر از ظاهر خوب خودرو شما هستند. مجموعه مناسبی از رینگ های خودرو اصفهان، عملکرد خودرو شما را افزایش داده و سواری نرم تری را ارائه می دهند. تغییر اندازه رینگ ها روی وسیله نقلیه شما بر تراز، هندلینگ، ترمزگیری و شتاب و همچنین کالیبراسیون سرعت سنج تأثیر می گذارد.

نکات قبل از نصب رینگ پس از فروش:

اطمینان حاصل کنید که در چهار چرخ قرار می گیرد

فاصله صحیح را در نظر بگیرید، یعنی عرض چرخ و محل قرارگیری صفحه

مطمئن شوید که با الگوی پیچ خودرو مطابقت دارد

تعیین کنید که آیا انتخاب مناسبی از لاستیک ها برای تناسب وجود دارد

اطمینان حاصل کنید که چرخ ها چیزی روی خودرو نمی مالند

همکاری با متخصصان این حوزه، برای انتخاب رینگ های جدید به شما کمک می کند تا طرحی را انتخاب کنید که مناسب خودرو شما باشد.

 

عوامل موثر در بررسی ساختار رینگ خودرو

رینگ خودرو

اجزای رینگ خودرو چیست ؟

یک رینگ باید بارهای زیادی را تحمل کند. ساختار رینگ از ساختار خاصی پیروی می کند تا بتواند به راحتی نیازها را برآورده کند. رینگ ها می توانند مقاومت زیادی داشته باشند : آنها بار خودرو را تحمل می کنند، در برابر نیرو های جانبی، محرک و ترمز مقاومت می کنند و همچنین در برابر گرمای اصطکاکی و ترمز مقاومت می کنند. به نظر می رسد ساختاری که می تواند به همه اینها برسد چگونه است؟ از نظر فنی رینگ لبه ای است که لاستیک بر روی آن قرار می گیرد. با این حال این طی دهه ها کامل شد و توسط مهندسان متبحر به مؤلفه ابتکاری و ضروری امروزی تبدیل شد.

1. پایه لبه

تخت لبه ناحیه ای است که در وسط بین فلنج های رینگ قرار دارد. در حالی که پایه لبه در گذشته اشکال دیگری نیز داشت. از انواع دیگر هنوز به ندرت در کامیون ها یا وسایل نقلیه کشاورزی استفاده می شود.

2 .شانه لبه

شانه لبه تضمین می کند که لاستیک به طور ایمن روی رینگ قرار می گیرد.

3. قطر لبه

قطر لبه بین شانه های لبه امتداد دارد و در اینچ مشخص می شود. این قطر داخلی تایر مطابق است.

4. عرض دهان

عرض دهانه که به آن عرض لبه نیز گفته می شود، سطح مقطع لبه را به اینچ توصیف می کند.

5. فلنج لبه ای

فلنج لبه خارجی رینگ است. این ناحیه رینگ بیشترین آسیب را از محدودیت ها می بیند. فلنج های حاشیه ای در طرح های مختلفی موجود است که شکل آن توسط سازمان فنی تایر و رینگ اروپا استاندارد شده است و از جمله با اختصارات J ، B مشخص می شود. متداول ترین طراحی در اتومبیل های سواری J است.

6. هیپ

کوهان که به آن کانتور رینگ نیز گفته می شود، از سر خوردن لاستیک از روی شانه لبه هنگام پیچیدن جلوگیری می کند.

7. دایره پیچ و مهره

دایره سوراخ پیچ یک دایره خیالی است که از مرکز سوراخ پیچ و مهره روی دیسک چرخ عبور می کند. این با استفاده از پیچ و مهره های چرخ به توپی محور متصل می شود. تعداد سوراخ پیچ و مهره و اندازه پیچ و مهره چرخ مطابق با نوع خودرو متفاوت است.

رینگ خودرو

اندازه گیری های مهم حاشیه در هنگام نصب

هنگام نصب رینگ روی وسیله نقلیه، دو اندازه گیری مهم را باید در نظر گرفت: اول سوراخ مرکزی که همان سوراخ وسط لبه است. این سوراخ طوری طراحی شده که  با محور متصل به هاب خودرو متناسب است. چرخ را در جای خود نگه می دارد و بر حسب میلی متر اندازه گیری می شود.

اندازه گیری دوم، ترکیبی از الگوی پیچ و قطر دایره سوراخ است. الگوی پیچ عبارت است از تعداد سوراخ هایی که در رینگ خودرو وجود دارد که پیچ و مهره ها به آنها متصل می شوند.

نتیجه گیری

و در آخر با توجه به تنوع و گوناگونی ابزار ها ی لوکس خودرو دکتر اسپرت در زمینه لوکس کردن خودرو خدمات شایسته ای را برای مشتریان فراهم نموده است.