احتیاط: کاهش دید

بارش باران و تگرگ تا برف و بوران، شرایط آب و هوایی زمستان می‌تواند رانندگی را تبدیل به یک کار پردردسر کند.

دید در شرایط شدید جوی زمستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای اطلاع از اینکه چطور در طول زمستان، نور چراغ‌‌های اتومبیلتان درخشان تر از همیشه باشد، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دید در زمستان

زمان مناسب برای بررسی و معاینه چراغ‌‌های اتومبیلتان در زمستان، پیش از بارش اولین دانه‌‌های برف می‌باشد. این موضوع به معنای معاینه چراغ‌‌های خودرو طبق یک زمان بندی منظم است تا مطمئن شوید آنها شرایط مناسبی برای کار کردن دارند. پیش از اینکه در هنگام صبح اتومبیلتان را از پارکینگ خارج کنید، یا پس از پارک کردن آن در هنگام شب، کافی است دقایقی را به بررسی عملکرد مناسب چراغ‌‌ها اختصاص دهید.

چراغ‌‌های جلو و چراغ راهنمای خودرو، روی دیوار رو به رویتان انعکاس پیدا می‌کند، در حالی که چراغ عقب، چراغ ترمز و چراغ راهنمای پشتی خودرو، روی دیوار پشت سر شما منعکس می‌شوند. هر یک از لامپهای سوخته و معیوب چراغ‌‌های یاد شده را در کوتاهترین زمان ممکن تعویض کنید.

طلق‌‌های چراغ‌‌های اتومبیل خود را تمیز کنید

ممکن است گرد و غبار روی چراغ‌‌های جلو و عقب اتومبیل شما انباشته شود و روشنایی آنها را کم کند. تنها اختصاص زمانی کوتاه برای پاک کردن چراغ‌‌های جلو و عقب به وسیله یک دستمال پارچه ای نرم و مرطوب کافی می‌باشد. در زمان طوفان‌‌های برفی و یخ بندان، مطمئن شوید که برف و یخ جمع شده روی چراغ‌‌های جلو و عقب خودرو را کاملا پاک کرده اید.

همچنین ممکن است طلق روی چراغ‌‌های جلو و عقب به مرور کدر یا زرد شوند و در نهایت منجر به کاهش درخشندگی چراغ‌‌ها شوند. برای رفع این مشکل، می‌توانید از محصولات خانگی نظیر مایع ظرف شویی، جوش شیرین، سرکه یا خمیر دندان استفاده کنید.

چراغ‌‌های جلوی اتومبیل را قوی تر کنید

برای حصول دید بهتر نسبت به جاده، شاید بد نباشد چراغ‌‌های جلوی اتومبیل را با تعویض لامپ‌‌های عادی که به همراه اتومبیل به صورت فابریک عرضه می‌شوند، ارتقا دهید. امروزه اکثر اتومبیل‌‌هایی که در جاده‌‌ها تردد می‌کنند، به صورت استاندارد با چراغ‌‌های هالوژن عرضه می‌شوند.

لامپ‌‌های هالوژن نسبت به قیمتشان ارزش بالایی دارند و عمر مفیدشان حدود 1000 ساعت است. اما با این وجود، این لامپ‌‌ها نسبت به دیگر گزینه‌‌های موجود در بازار کمی کم نور هستند. به همین دلیل، شاید بخواهید لامپ چراغ جلوی اتومبیلتان را با چراغ‌‌های LED یا HID تعویض کنید.

لامپ‌‌های HID (High intensive discharge) به طور میانگین، 3 تا 4 بار از لامپ‌‌های هالوژن استاندارد نورانی تر هستند. در هنگام رانندگی در برف و بوران، این تفاوت می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. علاوه بر این، لامپ‌‌های HID، طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به رقبای هالوژنی خود دارند. لامپ‌‌های HID، به صورت میانگین 2000 ساعت عمر می‌کنند؛ با این وجود قیمتی بالاتری نسبت به لامپ‌‌های هالوژن دارند. روشن کردن جاده در فصل زمستان

بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل، در برخی مدل‌‌هایشان به شما بین چراغ‌‌های LED و HID حق انتخاب می‌دهند. چراغ‌‌های LED نورانی تر، دارای عمر مفید متوسط بیشتر (حدود 2500 ساعت) و مصرف کمتری نسبت به چراغ‌‌های HID هستند. اما بسیار گرانتر از چراغ‌‌های HID نیز می‌باشند. چنانچه قیمت این چراغ‌‌ها کاهش یابد، شاهد حضور گسترده تر آنها به صورت استاندارد روی خودروها خواهیم بود.

به خاطر داشته باشید که کیت‌‌های LED در بازار قطعات یدکی به فروش می‌رسند، اما باید مواظب کیت‌‌های بی کیفیت و ارزان قیمت موجود در بازار نیز باشید.

خرید و نصب آپشن‌‌های خودرو در تویولند

چراغ‌‌های عقب خود را LED کنید

با تعویض چراغ‌‌های عقب فابریک خودرویتان با چراغ‌‌های LED، اطمینان حاصل می‌کنید که اتومبیلتان توسط دیگر رانندگانی که از پشت به شما نزدیک می‌شوند به خوبی قابل رویت است. در شرایط شدید جوی در زمستان که دید رانندگان کاهش می‌یابد، چراغ‌‌های LED، با نور بیشترشان باعث می‌شوند رانندگانی که به شما نزدیک می‌شوند زودتر شما را ببینند.

مانند چراغ‌‌های جلوی LED، چراغ‌‌های عقبی هم که از جنس LED باشند انرژی و برق کمتری مصرف می‌کنند. جالب است بدانید که آنها عمر مفیدی برابر با 10 سال نیز دارند. از سوی دیگر باید بدانید که چراغ‌‌های LED برای روشن شدن به زمان کمتری نیاز دارند، بنابر این زمانی که به صورت ناگهانی پدال ترمز را فشار می‌دهید، راننده پشت سرتان زمان و فاصله بیشتری برای عکس العمل در اختیار خواهد داشت.