پوشش سرامیک خودرو

پوشش سرامیک خودرو چیست؟

در تمام  خودروها رنگ بدنه در اثر عواملی  همچون: آلودگی هوا، اشعه فرابنفش خورشید (UV)، مواد شیمیایی و حتی ذرات گرد و غبار در طول زمان دچار آسیب های متعددی می شود. که کمترین آن ها کدر شدن رنگ و ایجاد خط و خش بر روی بدنه ماشین است. پوشش سرامیک برای خودرو شما همچون سپر دفاعی قدرتمندی در برابر تمام این عوامل آسیب زا ایستادگی کرده و رنگ بدنه اتومبیل را همچون روز اول براق و درخشنده حفظ می کند.

سرامیک بدنه خودرو در واقع یک لایه محافظ رنگ بدنه با ماندگاری بالاست که به صورت دستی و بعد از زیرسازی مناسب بر روی بدنه خودرو پرداخت می‌گردد. نانو ذرات این مایع بی رنگ، با برقراری پیوند با سطح کیلر خودرو از رنگ اتومبیل در برابر آسیب‌های محیطی مانند گرد و غبار حاصل از آلودگی، باران‌های اسیدی، شیره درختان، اشعه UV نور خورشید و … مراقبت می‌نمایند.

جنس سرامیک بدنه خودرو

این پوشش از نوعی ماده پلیمری مایع ساخته شده. این پلیمر پس از پخش شدن به روی رنگ بدنه خودرو، با آن پیوند شیمیایی و مکانیکی برقرار نموده و همچون محافظی قوی عمل می کند. یکی از خصوصیات اصلی پوشش های سرامیکی، انعطاف پذیری در عین سختی بالا است. که می تواند همچون شیشه محکم و مقاوم باشد. کوارتز و پوشش های هیبریدی برخی از مواد تشکیل دهنده سرامیک بدنه خودرو می باشند.

مدلهای مختلف سرامیک خودرو

پوشش سرامیک بدنه خودرو دارای انواع مختلفی است که هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارد. سه مورد از مهم ترین مدل های سرامیک خودرو عبارتند از سرامیک پلیمری، سرامیک کوارتزی و سرامیک هیبریدی. در ادامه هر سه مدل را بررسی خواهیم کرد.

سرامیک بدنه کوارتزی

سرامیک های بدنه کوارتزی  مدل مناسبی برای محافظت بدنه خودرو از خط و خش می باشند. این پوشش سرامیک بدنه خودرو مقاومت بالایی در برابر خراش های سطحی دارد و ماندگاری مناسبی نیز در طول زمان از خود نشان داده است.

سرامیک بدنه پلیمری

این نوع پوشش انتخاب مناسبی برای مقاوم کردن بدنه خودرو در شهرهایی با بارندگی نسبتا بالا است. زیرا مهم ترین مزیت این مدل سرامیک بدنه اتومبیل ایجاد پیوندهای قوی با رنگ بدنه خودرو است. به طوری که گویی بخشی از سطح رویی بدنه ماشین است. ماندگاری سرامیک پلیمری بالا است و به راحتی از بدنه خودرو پاک نمی شود.

سرامیک بدنه هیبریدی

این نوع سرامیک بدنه که جدیدترین و بهترین نوع پوشش سرامیکی است، از ترکیب دو مدل سرامیک پلیمری و کوارتزی تولید شده است. به همین دلیل تمام ویژگی های دو مدل نام برده را دارد و برترین پوشش بدنه خودرویی است که تاکنون عرضه شده است.

چرا پوشش نانو سرامیک؟

نانو سرامیک بدنه شما را از  شما را از انجام کارهای تکراری و خسته کننده رها می سازد.دیگر مجبور نیستید بعد از هر بار شستن خودرو، آنرا واکس و پولیش بزنید و از صرف هزینه و زمان اضافی راحت میشوید. سرامیک خودرو یکی از پیشرفت های جذاب تکنولوژی روز است که علاوه بر ایجاد ظاهری شفاف و فریبنده برای اتومبیلتان، ماندگاری بالایی دارد و شما را تا مدت از از دغدغه واکس زدن خودرو راحت می کند.

آموزش مرحله به مرحله پوشش سرامیک بدنه خودرو

در اینجا به طور مختصر مراحل سرامیک کردن بدنه خودرو را شرح میدهیم:

1- در ابتدا باید تمام سطح خودرو را به کمک شوینده مناسب، تمیز نموده و تمام آلودگی ها را از آن بزدایید.

2- حال باید عیوب ظاهری مثل خط و خش ها، فرورفتگی ها و اینگونه ایرادات را شناسایی و برطرف کرد.

3- حتما حواستان به قسمتهای حساس مثل آینه ها باشد. آنها را بپوشانید تا در حین کار کثیف نشوند.

4- خوب حالا زمان پولیش زدن به بدنه خودرو است.

5- بعد از پولیش زدن حتما سطح بدنه خودرو را با یک چراغ قوه بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی از خط و خش ها باقی نمانده.

6- بعد از مرحله پولیش حالا زمان استفاده از مواد سیلیکونی فرا رسیده. این مواد کمک می کند سطح رویی بدنه کاملا صیقلی و صاف شود تا جلوه سرامیک بدنه بیش از پیش گردد.

7- آخرین مرحله اقدام به روکش کردن سطح خودرو با استفاده از نانو سرامیک است. توجه کنید هر چه از مواد مرغوب تری برای این کار استفاده کنید، نتیجه نهایی زیباتر و مقاوم تر خواهد بود.

چند نکته برای نگهداری از پوشش سرامیکی خودرو

– سعی کنید بطور مداوم خودرو خود را زیر نور مستقیم خورشید پارک نکنید.

– برای شستشو از آب تنها استفاده کنید.

– از مواد شوینده اسیدی و یا با درصد قلیایی بالا برای نظافت خودرو استفاده نکنید. این کار می تواند به سرامیک بدنه خودرو شما آسیب وارد کند.

–پس از پایان کار شستشو به سرعت رطوبت سطح بدنه خودرو را به کمک حوله های نرم میکروفایبر بگیرید.

تفاوت پوشش سرامیک خودرو و کاور بدنه خودرو

گاهی بعضی از عزیزان پوشش سرامیک بدنه خودرو را همان کاور بدنه میگویند. حال آنکه این دو مورد تفاوت هایی با هم دارند که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

–اگر کاور را برای بدنه خودرو خود انتخاب کرده اید باید بدانید که پس از مدتی دچار تغییر رنگ میشود.البته این موضوع ارتباط مستقیم با برند و نوع جنس کاور دارد.

– پوشش های سرامیکی خاصیت آبرگریزی داند اما کاور ها این خاصیت را ندارند.

_ کاورها از جنس پلاستیک بوده و در رنگ های مختلف ارائه می شوند اما پوشش سرامیک بی رنگ است و تنها موجب افزایش درخشندگی رنگ اصلی خودرو میشود.

– پوشش سرامیک خودرو ضخامت کمی دارد، در حالی که کاور بدنه خودرو به عنوان لایه ای مجزا و با ضخامت بالا به روی ماشین قرار می گیرد.

– در صورت آسیب دیدن کاور خودرو تنها لازم است آن را از روی بدنه بردارند که این کار ممکن است آسیب های فراوانی به رنگ اصلی ماشین وارد کند. اما روکش های سرامیکی چنین مشکلاتی در پی نخواهند داشت.

– هزینه‌ کاور خودرو بیشتر از هزینه پوشش نانو سرامیک می باشد.

مزایا و معایب

مزایای سرامیک خودرو

_ محافظت از بدنه خودر در مقابل خط و خظ های سطحی.

_ جلوگیری از آسیب های وارده از سوی اشعه های خورشیدی مانند اشعه فرابنفش و آفتاب سوختگی.

_ سهولت تمیز کردن بدنه خودرو از گرد و خاک و فضولات پرندگان.

_ حفاظت از رنگ بدنه خودرو در مقابل باران های اسیدی.

_ و در پایان زیبایی ظاهری خودرو که سرامیک بدنه خودرو برایتان به همراه دارد. این پوشش درخشندگی و شفافیت فوق العاده ای به خودرو می دهد که با هیچ واکس و پولیش دیگری قابل مقایسه نیست.

معایب سرامیک خودرو

بی شک هر محصولی در کنار مزایای متعددی که به همراه می آورد، ممکن است معایبی نیز در پی داشته باشد. به برخی از این موارد را در زیر اشاره میکنیم:

– صرف هزینه های بالا.

– روند سرامیک کردن بدنه خودرو طولانی ست و شاید بین سه الی چهار روز زمان ببرد.

– پوشش سرامیک نمیتواند بدنه خودرو شما را صد در صد از تمام خش های ناشی از اجسام نوک تیز محافظت کند.

– در شرایط آب و هوایی متفاوت طول عمر نانو سرامیک متغیر است. مثلا در محیط های بسیار گرم و خشک، روکش سرامیکی خودرو به سرعت از بین می رود. همچنین در شهرهای پر باران استفاده از این فناوری نتایج فوق العاده ای به همراه ندارد.

کلام آخر

و در پایان باید به این نکته اشاره کرد همانقدر که سلامت فنی و موتور ماشین شما مهم است، به همان میزان حفظ زیبایی ظاهری نیز اهمیت دارد.ما در تیم تخصصی دکتر اسپرت راهنمای شما در زمینه انواع قطعات لوکس خودرو به صورت نقد و اقساط هستیم.