در دنیای امروز تکنولوژی به ما کمک میکند تا بتوانیم امنیت خود و یا خودروی خود را بهتر و راحت تر تامین بکنیم. جی پی اس ها یکی از همین مثال های تکنولوژی روز دنیا میباشد. شما با استفاده از یک دستگاه جی پی اس و یک عدد گوشی هوشمند قادر به مکان یابی خودروی خود در هر زمانی را هستید. منظور از مکان یابی پیدا کردن موقعیت جغرافیایی دقیق خودرو میباشد. جی پی اس ها انواع متفاوتی دارند که قابلیت های متفاوتی را نیز در اختیار شما قرار میدهند. با پیشرفت علم و تکنولوژی کاربرد های فراوانی به این دستگاه ها اضافه شده است.

نحوه کار جی پی اس

مکان نما یا ردیاب با استفاده از سیگنال های ماهواره ای به ما کمک میکند تا در هر لحظه از موقعیت مکانی دقیق خودروی خود مطلع باشیم. دستگاه جی پی اس که گیرنده سیگنال های ماهواره ای میباشد با استفاده از سه عدد سیگنال کار میکند. مکان نما نقطه اشتراک سه سیگنال را به عنوان موقعیت مکانی خود اعلام میکند که در هر جای کره زمین درست عمل میکند.

مزایا

شما در هر لحظه از موقعیت مکانی ماشین خود خبر دارید. دسترسی هایی از قبیل قطع و وصل کردن برق خودرو یا قفل درب ها را از راه دور دارید. میتوانید راه های پیموده شده توسط خودروی خود را تا مدت یک ماه داشته باشید. دارای قابلیت شنود داخل کابین خودرو نیز یکی از مزایا جی پی اس ها میباشد.

معایب

جی پی اس ها مدل ها و انواع متفاوتی دارند، از همین رو ممکن یک ردیاب با کیفیت پایین نتواند به شما اطلاعات دقیق بدهد. مکان نما یک دستگاه الکترونیکی محسوب میشود که نداشتن گارانتی معتبر نیز یکی از ضعف های آن میتواند باشد.

بیشتر بخوانید: انواع دزدگیر های خودرو

نحوه نصب

دستگاه جی پی اس در خودرو باید مخفی باشد! دلیلی مخفی بودن ردیاب به این دلیل میباشد که در هنگام سرقت خودرو توسط سارق اگه از وجود دستگاه اطلاع نداشته باشند شما به راحتی میتوانید ماشین خود را ردیابی بکنید. حالا فرض کنید که دستگاه مکان نما شما توسط سارق پیدا شود در این مورد ردیابی خودرو امکان پذیر نمیباشد چرا که با دور کردن دستگاه از ماشین دیگر قابل ردیابی نیست.

انواع ردیاب خودرو

1- ردیاب فندکی

ردیاب کوچکی که به فندکی ماشین متصل می شود. سیم کارت میخورد و به محض اتصال شروع به کار می کنند.

2- ردیاب دیاگ خودرو

ردیاب دیاگ خودرو که ساده ترین نوع ردیاب ماشین است روی سوکت دیاگ برق خودرو نصب می شود. این نوع از جی پی اس بسیار ارزان قیمت تر میباشد نسبت به سایر مدل های موجود در بازار.

3- ردیاب مغناطیسی

این نوع جی پی اس در دسته آهنربایی قرار دارد که با استفاده از آهنربای بسیار قوی که دارد قادر به چسبیدن به قسمت های مختلف خودرو میباشد. از این نوع ردیاب به عنوان ردیاب شخصی نیز می توان استفاده کرد.

4- ردیاب سیمی و کابل شارژ

ردیاب سیمی جی پی اس هایی هستند که دارای منبع تغذیه داخلی قوی نیستند، بنابراین برای کارکرد نیاز دارد که برق مورد نیاز خود را از باتری ماشین کسب نمایند. به همین دلیل این ردیاب ماشین همیشه باید بطور ثابت روی خودرو نصب باشد.

ردیاب سیمی دارای باتری قابل شارژ نیز هست که در صورت قطع برق ماشین، از کار نیافتد. همانطور که اشاره کردیم این منبع تغذیه ضعیف است و تا مدتی کوتاه می تواند از این برق باتری استفاده نماید.

فعال سازی

برای فعال سازی ردیاب در ابتدا یک سیم کارت نیاز دارید. در مرحله بعد از نصب مکان نما بر روی خودروی شما توسط متخصص اطلاعات مورد نیاز به شما داده میشود. فعال سازی جی پی اس توسط خود شما نیز امکان پذیر میباشد و فقط به یک عدد سیم کارت و گوشی هوشمند نیاز دارید. بعد از نصب نرم افزار مرتبط با ردیاب خود با شماره سیم کارتی که بر روی دستگاه ست شده را باید ثبت کنید. بعد از ثبت شماره در نرم افزار شما قادر هستید از امکانات دستگاه خود استفاده کنید.

روش استفاده

برای استفاده از امکانات و قابلیت های جی پی اس شما نیاز به یک گوشی هوشمند دارید. سپس وارد نرم افزار خود شوید و در منو های مرتبط امکانات مختلفی را میتوانید مشاهده بفرمایید. قطع برق خودرو، مکان یابی، شنود داخل کابین ماشین و … از امکاناتی هستند که در اختیار شماست.

اگر مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شد، با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: اسپرت کردن خودرو چیست؟

نظرات و پیشنهادات خود را در زیر همین مقاله کامنت کنید.